Az online toborzás titkai?

JAM cs, 08/28/2014 - 14:50

Az online toborzás titkai?

A legtöbb cég számára már nem újdonság az online toborzás. A hétköznapok megszokott része. De ezen a területen is gyakran előfordul, hogy „megszokott csatornákat” használva jutunk a „megszokott eredményekre”… Nehéz terep ez, hiszen napról-napra bukkannak fel az új lehetőségek, módszerek és felületek. Recruiter legyen a talpán, aki mindezt naprakészen követve, a változó körülmények között is mindig a tökéletes módszert választva találja meg a legmegfelelőbb munkatársakat az adott pozícióra.

A HVG őszi konferenciája most ezt a témát veszi majd górcső alá és szedi ízeire. Idén júniusban előzetes felmérést is végeztek humánerőforrás-szakemberek körében a toborzási tapasztalatokról. A nem reprezentatív, online kutatásban 75 HR-es vett részt. Nem lepődünk meg az eredményen, mely szerint a gyakorló szakemberek véleménye alapján is egyre nő az online média jelentősége a toborzás területén.

A válaszadóknak tízpontos skálán kellett értékelniük, mekkora nehézséget jelent a megfelelő szakemberek kiválasztása. Az adott szektorok szerinti válaszok átlaga azt mutatja, hogy a kiválasztás a közepesnél nehezebb: 6,7 pontos eredmény született.
Ugyancsak tízpontos skálán értékelték, mekkora nehézséget jelentenek egyes tényezők a munkaerő-toborzás során. A válaszok szerint a legnagyobb gond a jelöltek képzettségével van (7,3 pont). A toborzási nehézségek sorában ezt követi az erős munkaerő-piaci verseny (6,3 pont), majd a jelöltek motiváltságának hiánya (6 pont).

A szakemberek szintén pontozták, mennyire hatékonyak a különféle toborzási csatornák. A válaszadók szerint az internet jelentősége óriási: az állásportálokat tartják a leghatékonyabbaknak a különböző toborzási csatornák közül (7,4 pont). Mögöttük csak kevéssel maradnak le a belső adatbázisok és ajánlások (6,8 pont), illetve a fejvadászcégek és munkaerő-közvetítők (6,4 pont). A középmezőnyben kapott helyet a világ legnagyobb állásportálja, a LinkedIn (4,6 pont), illetve az átlagosan több,  mint napi 800 millió aktív felhasználót felmutatni képes Facebook (4,2 pont).

Összességében elmondhatjuk, hogy a tapasztalatok alapján nehéz terep a toborzás. A toborzási szakasz a legtöbb esetben már időnyomással indul, hiszen vagy egy távozó pótlása miatt sürgős, vagy a tudás transzfer kapcsán vagy egy új pozíció esetén a hosszadalmas engedélyezési folyamat végén érünk oda, hogy az új kollégának tegnap kellett volna már itt lennie…

Így ha a HR szakembernek nem volt módja, ideje előzetesen felkészülni, feltérképezni a terepet, megismerni a csatornákat és a módszereket, akkor könnyen indul ugyanazon a vágányon, amelyet már ismer, de korántsem biztos, hogy ez a vágány lesz a legmegfelelőbb, az adott kereséshez. Szóval érdemes „békeidőben” felkészülni, hogy amikor eldördül a stratlövés, biztosan a megfelelő utat válasszuk.

JAM