truBudapest
..
Nonferencia a toborzás-kiválasztásról
#truBudapest
Ez a történet számomra úgy kezdődött, hogy meghívást kaptam témavezetői feladatra a szervezőktől. De hogy mi is az a „nemkonferencia”? Szerintem kedvelni fogjátok az ötletet, az alapelv ugyanis, hogy PowerPoint prezentációk és egyirányú kommunikáció helyett a résztvevők valóban együtt töltik az időt, megosztják egymással tapasztalataikat, gondolataikat. A témavezetők és résztvevők nem a cégük, szervezetük nevével, hanem gondolataikkal, meggyőződésükkel, kérdéseikkel fémjelzik önmagukat.
Így már biztosan érthető, miért örültem, hogy a truParis és a truAmsterdam után és a truBoston és truLondon előtt sor került Június 7-én a truBudapestre is.
Most pedig két fontos okból számolok be az eseményről, az egyik ok, hogy aki lemaradt is kaphasson egy kis ízelítőt; a másik ok pedig az, hogy ígéretet tettem a remek csapatnak, akik részt vettek a szekciómban, hogy összefoglalom, mire is jutottunk.
Azt kell mondjam, hogy a prezentációk és brandek felvonulása helyett tényleg beszélgettünk, kérdeztünk és vitáztunk. Jártam egészen kis körben megtartott 8 fős szekcióban és nagy létszámú, „tömegben”, hallottam témavezetőt magyarul és angolul, vezetett beszélgetést HR szakember, tanácsadó és nonHR-es is. Beszéltünk beillesztésről, belső kommunikációról, állásportálokról, social médiáról és még folytathatnám a sort… Jó volt, mozgalmas és színes. Elmondom, az egyensúly kedvéért, a kritika/önkritika jegyében, hogy a szekció közbeni váltás nem ment könnyen. Bár a nyitóbeszédben elhangzott, hogy bátran merjünk témáról-témára körbejárni és adott blokk közben is mozogni, azért ezt még így is sokan illetlenségnek érezték(/tük). A témák sokszínűek voltak így utólag is érdemes végigböngészni, mi minden került sorra aznap. Én elrettentő példákkal készültem. No nem azért mert azt hiszem nálam a bölcsek köve, nem is azért, hogy megmosolyogjuk ezeket az eseteket. Azért, mert hiszem, hogy a hibákból, félre sikerült esetekből remekül lehet tanulni. Könnyen megjegyezhetőek és gondolkodásra késztetnek, hol volt a hiba a folyamatban, mit kellett volna másként.
A toborzás-kiválasztás folyamatát dolgoztuk fel, minden lépéshez egy történettel készültem, amelyekhez a résztvevők sok-sok saját tapasztalatot, esetet tettek hozzá, így alakult ki egy kerek egész. Hosszasan időztünk a pozíció és az elvárások definiálásának lépésénél. Jól kirajzolódott, hogy jellemző problémakör a „nem tudja, kit keres”. Sokszor váltunk irányt, néha úgy talán még bolygót is menet közben. A csatornák kiválasztásával kapcsolatban egyértelmű képet festettek a vélemények, a legtöbb problémát a fejvadászok, toborzók párhuzamos megbízása okozza. Boncolgattuk a kérdést, vajon tényleg gyorsabb lesz a kiválasztás ettől a módszertől? És miként hat mindez az érintett vállalat munkáltatói márkájára? „Ön a harmadik, aki a héten emiatt a pozíció miatt hív!” típusú reakciónál vajon miként könyveli el a szervezetet a piac? Érdemes ezt is figyelembe venni a döntésnél.
Végül hosszasan időztünk az előszűrés és az interjú témakörénél. Rendre ismét a vezető szerepéhez kanyarodtunk vissza. Hiszen a sikeres történetekben és az elhibázott kiválasztásokban is egyértelműen beazonosítható szerepük van. Mivel beszélgetésünk során újra és újra a vezetők szerepéhez kapcsolódó pontokhoz értünk, lezárásként összegyűjtöttük, mi az, amit ha nem teszel vezetőként, akkor jó úton jársz J Ha teszel, akkor pedig tisztelettel kérünk, gondold át és a sikeres kiválasztás érdekében változtass.
Tehát dobpergés… és íme a lista! 25 kiválasztási szakember kéri, hogy vezetőként ezt ne tedd:
1. ne maradjon ismeretlen számodra a kiválasztás folyamata, ismerd a lépéseket és nézz szembe az esetleges nehézségeivel is,
2. ne indíts toborzást addig, amíg nem tudod pontosan meghatározni milyen feladatra, milyen szakembert keresel,
3. amennyiben nem tiszták a feladatkör részletei vagy a keresett kolléga jellemzői ne félj segítséget kérni, egy jó HR-es segít abban, hogy ezt pontosan és jól meghatározzátok,
4. ne félj megfogalmazni a Téged támogató HR-esnek a pozícióval kapcsolatos elvárásaidat és a jövőképed. Tágítsd a képet bátran a teljes csoport vagy a szervezet szintjéig, mert fontos, hogy a kiválasztási szakember tudja, milyen hatásokat, változásokat remélsz az új kollégától.
5. ne változtasd a keresési feltételeket napról-napra,
6. ne felejtsd el, hogy az esetek többségében, nem a „tökéletes és kész” embert keresed,
7. ne felejtsd, hogy a kiválasztás fontos számodra, a csapatodat építed, szakíts rá időt,
8. ne fusizz! Bízd a munkát a megfelelő szakemberre,
9. ne felejtsd el tartani azokat a határidőket, amelyek a Te feladataidra vonatkoznak a kiválasztási folyamatban,
10. ne utasítsd el a visszajelzést, egy jó kiválasztási szakember visszajelzést ad Neked a piacról, tapasztalatokról, a vállalat megítélésről,
11. ne riadj vissza attól, hogy a tapasztalatok és eredmények alapján újra megvizsgáld az elvárásokat, pláne ne félj szembenézni vele és változtatni rajta, ha az elvárások egy részét később irracionálisnak látod,
12. ne tarts vissza információt, ezzel a kiválasztást hátráltatod,
13. ne felejtsd el, hogy a HR-es és/vagy fejvadász/tanácsadó a partnered ebben a folyamatban (is!),
14. ne zárd ki a HR-est, ha nem ért egyet Veled vagy az általad várthoz képest más visszajelzésről számol be a piac részéről,
15. ne felejtkezz el arról, hogy visszajelzést adni és kérni, ebben a folyamatban is fontos,
16. ne felejtsd, hogy a vállalat és a saját megítélésedet ronthatod is a jelöltekkel való találkozás során,
17. ne felejtkezz el az interjú folyamán a hallgatás, megértés fontosságáról,
18. ne vedd el a kibontakozás lehetőségét a jelölttől, adj időt és figyelmet a személyes találkozó alkalmával,
19. ne hagyd, hogy egy apró körülmény vagy egyetlen mondat határozza meg, mit gondolsz a jelöltről,
20. ne hagyd, hogy a hangulatod, az aktuális események befolyásolják a döntéseidet a jelöltekről,
Nagyon remélem, hogy egyszer lesz alkalmam ugyanezt a beszélgetést és témakört feldolgozni és összegyűjteni a 20-as listát a vezetőktől a kiválasztási szakemberek felé, hogy teljes legyen a kép.
Köszönöm a figyelmeteket a nonferencián és itt is!
Andrea